Idzie lato. Jak zacząć zdrowo się odżywiać?

Wielkimi krokami zbliża się lato, więc zostało już coraz mniej czasu, aby przygotować formę na wakacje.  Jeśli jesteś zagubiony w nadmiarze informacji na temat nowatorskich diet i magicznych technik żywieniowych, ten artykuł wskaże Ci właściwą drogę, jak zacząć dbać o siebie i swoje zdrowie.

Chcesz zacząć zdrowo się odżywiać, przejść na dietę, zadbać o siebie, ale nie wiesz od czego zacząć? Siądź wygodnie i czytaj uważnie. Każdego dnia jesteśmy zasypywani tonami informacji o nowych modelach żywienia, dietach „cud”, czy suplementach odchudzających. Elite Fitness Academy mówi otwarcie – nie istnieją magiczne tabletki oraz diety. Aby osiągnąć swój cel należy zacząć od podstaw i wprowadzić na stałe zmiany w sposobie żywienia.

Czego należy unikać?

Nasza dieta powinna być różnorodna. Dobrze zbilansowana dieta pokrywa zapotrzebowanie na makroskładniki, a także witaminy i składniki mineralne. Dlatego też kurczak z ryżem, do tego brokuły i łyżeczka oliwy w 5 posiłkach nie przyniesie nic dobrego, ani dla ciała, ani dla psychiki. Nie przechodź na miesięczną dietę, lecz zmień na stałe swoje nawyki żywieniowe. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę, zacznij od małych kroków. W pierwszej kolejności wyrzuć ze swojego jadłospisu śmieciowe, wysoko przetworzone jedzenie.

Pamiętaj, aby unikać:

  • ciastek, cukierków, herbatników, ciast, pączków,
  • mlecznych koktajli i lodów,
  • słodkich napoi,
  • białego pieczywa i wypieków z białej mąki,
  • chipsów, frytek i potraw smażonych na głębokim oleju,
  • soków owocowych słodzonych cukrem, napoi energetyzujących oraz kaw z bita śmietana i syropem,
  • płatków śniadaniowych, nawet „fit” musli,
  • produktów garmażeryjnych,
  • fast foodów.

Zapisz sobie tą parszywa dziewiątkę i wracaj do niej pamięcią. Jest to mały krok do lepszej sylwetki, a przede wszystkim do lepszego zdrowia i samopoczucia.

Tego nie powinno zabraknąć!

Pewnie teraz zadajesz sobie pytanie: „Co w takim razie mogę jeść?”. Wybieraj jak najbardziej naturalne produkty. Zadbaj o to, aby w twojej diecie znalazły się różnokolorowe warzywa oraz owoce, jaja, ryby, dobrej jakości mięso, orzechy i nasiona, tłuszcze, a w szczególności tłuszcze roślinne: olej lniany, oliwa z oliwek, olej z awokado czy olej z czarnuszki. Co więcej zwróć uwagę, aby na twoim talerzu znalazły się dobre źródła energii typu: ziemniaki, bataty, kasze, ryże czy dobrej jakości pieczywo.

Przykładowy jadłospis

Dzień 1

Śniadanie:  Pancakes z owocami.

II śniadanie: Koktajl truskawkowy na bazie kefiru, mrożonych malin i truskawek z dodatkiem mleczka kokosowego.

Obiad: Duszony kurczak z warzywami, boczkiem i awokado.

Kolacja: Bezglutenowe gofry z kremem kokosowo-owocowym i czekoladą.

Dzień 2

Śniadanie: Smażony camembert z żurawiną i sałatką z rukoli, pomidora i papryki.

II śniadanie: Brownie z fasoli.

Obiad: Łosoś pieczony z frytkami z batatów i marchewki.

Kolacja: Kasza jaglana z dodatkiem cukru kokosowego i malin.

Dzień 3

Śniadanie: Pasta z tuńczyka z ogórkiem kiszonym i rzodkiewka.

II śniadanie: Sałatka z kurczakiem, pomarańczą i sezamem, skropiona oliwą z oliwek.

Obiad: Polędwiczka wieprzowa w orientalnej marynacie z makronem ryżowym.

Kolacja: Tosty z pieczywa żytniego z serkiem kozim, miodem i orzechami włoskimi.

Podsumowanie

Pamiętaj, że najbardziej skuteczna dieta to taka, która jest utrzymana przez odpowiednio długi okres czasu. Jedzenie jest paliwem, ma odżywiać nasz organizm, zapobiegać niedoborom, ale także smakować!
Równowaga i różnorodność to klucz do sukcesu i trwałych efektów. Odpowiednio zbilansowana dieta pozwoli Ci cieszyć  się wymarzoną sylwetką, a także zdrowiem i dobrym samopoczuciem na lata.

Zrób ten mały kroczek, a twoje ciało Ci podziękuje.

Dominika Nuszczyk, szkoleniowiec EFA

Podobne Newsy
Skuteczna relaksacja – techniki zwalczania stresu w branży fitness
Chcesz być zdrowy? Rób to, co najważniejsze… Zacznij od snu!
Uzależnieni od ruchu. Moda na fitness czy ewolucyjna konieczność?
Jak pomagać matkom? Trening kobiety po ciąży